הקרנת הסרט "החיים על פי אווה" ומפגש עם היוצר אמיר הר-גיל.
הסרט נבחר לתוכנית הלימודים במשרד החינוך, בנושא ייצוג עוני.
נושאים לדיון: גיל ההתבגרות, קו העוני בישראל, פערים חברתיים, סטריאוטיפים, אי שוויון בחינוך.
סרט מרגש, מעורר צחוק ובכי. הסרט מתאר את החיים הטובים מתחת לקו העוני מנקודת מבטה של אווה, תלמידת תיכון ושרי אחותה, תלמידה בחטיבת הביניים.
אפשרי עם תרגום לאנגלית.
אורך: 65 דק'.
החיים על פי אווה-
העוני מבעד לעיניה של נערה מתבגרת. אווה היא נערה בת שבע עשרה משכונת מצוקה בדרום תל אביב. אביה עזב את המשפחה כשאווה הייתה תינוקת. מאז, מגדלת האם לבדה את אווה ואת שני אחיה: איציק, הנמצא בשירות צבאי קרבי; ושרי, שהסרט מלווה את ההכנות למסיבת בת המצווה שלה.
המציאות הכלכלית של המשפחה קשה ביותר. האם עובדת מדי יום שעות ארוכות במספר עבודות כדי לפרנס את המשפחה.
אווה נרתמת לעזרת המשפחה בכל דרך אפשרית, החל משלל עבודות שהיא לוקחת על עצמה ועד לניהול השוטף של משק הבית.
אווה לומדת במסגרת תכנית אינטגרציה בבית ספר יוקרתי בתל אביב, שם היא מתמודדת מדי יום עם הפערים הכלכליים בינה לבין חבריה לכיתה.
הסרט מלווה את אווה במהלך חיי היומיום שלה, שאת חלקם מתעדת אווה בעצמה במצלמה שלה. בזכות חשיפה אינטימית זו, אנו עדים לשותפות הפעילה של אווה בחיי משפחתה ולניסיונותיה לפרוץ את מעגל הדעות הקדומות הסובב אותה. בין לבין, אווה מנסה לנהל אורח חיים רגיל של נערה מתבגרת, העוסקת באהבה, בלימודים ובהוצאת רישיון נהיגה.
למרות נסיבות חייה הקשות, אווה משקיפה על המציאות בהומור ובחכמה. היא מתנהלת בביטחון עצמי, בשמחה ובחום. אי אפשר שלא להתאהב בדמותה.
מאחורי דמותה המרשימה של אווה ניצבת דמותה המרשימה-לא-פחות של האם. אמה של אווה, דור שני למעגל העוני, מלמדת את ילדיה להסתפק במה שידם משגת ולהודות על המעט שיש להם. זוהי אם חמה, אוהבת ומקבלת, שלא חוסכת מילדיה את קשיי החיים, אך מאמינה ביכולתם להתמודד עמם.
למרות העוני, זהו סרט על עושר רוחני. למרות הנטישה של האב, זהו סרט על משפחה מלוכדת ואוהבת. למרות הכאב, זהו סרט מלא שמחת חיים והומור. למרות הקושי, זהו סרט אופטימי, מלא תקווה ואמונה שניתן לצאת ממעגל העוני.
על לידת הסרט "החיים על פי אווה"
המפיק אודי קלינסקי מחברת פרו-ויד, פנה להר-גיל בשם ערוץ 8 לעשות סרט על עוני בישראל. בילדותו הר-גיל התגורר מול הצריפים של שכונת מחלול בתל-אביב והכיר את נושא; הוא אמנם גר ב"בניינים" אך הכיר היטב חברים מה"צריפים".
מאז התפתחה בו אמפתיה ותחושת חשיבות הנושא. הוא מודע לכך שהוא עצמו לא חווה עוני ולכן ברור לו שהוא לא יכול לדבר בשמם של אלה שחווים עוני על בשרם.
מכאן, הגישה הקולנועית-תיעודית שהר-גיל נקט בסרט היא של "הזבוב על הקיר", כלומר הבמאי לא מתערב, הוא נותן לדברים להתרחש, לנפשות לחיות את חייהן, לבכות, לצחוק, ולדבר אל הצופה בקולן הן. בשל כך אין בסרט קריינות והבמאי לא מופיע בסרט בשום צורה: לא יודעים מיהו, הוא לא חלק מהסיפור וגם אין בסרט שוטים מסוגננים או כל ניסיון למשוך תשומת לב לבמאי.
הר-גיל לא מעוניין בגישה הפשטנית המציגה עוני באמצעות פתיחת המקרר – והוא ריק, או להציג אנשים שמקבלים קצבת ביטוח לאומי ממנה קונים שמן ולחם. סוג זה של עוני שייך לעולם השלישי, למות ילדים מרעב. הר-גיל הצביע על הגדרה שונה של עוני, עוני המתבטא בהיעדר שוויון סיכוי של ילדים מרקעים שונים שלא יכולים להגיע לחינוך ראוי שיאפשר להם להגשים את חלומותיהם. הילדים לא אשמים בעוניים; חובה על המדינה לספק את צרכיהם בצורה שוויונית.
הר-גיל בחר לסרט אנשים שהצופים לא יתייחסו אליהם כאל "מסכנים שאין להם" אלא כאל אנשים שלא מוותרים גם כאשר קיר תלול ניצב לפניהם.
כיצד נבחרה המשפחה:
הר-גיל חיפש משפחות שבהן הנטל הכלכלי נופל על אישה המתמודדת לבדה עם פרנסת ילדיה. הוא מצא מספר משפחות כאלה, חלקן עניות בהרבה ממשפחת משען. כשפגש את משפחת משען הר-גיל הבין שהגיע לסוף החיפושים. הוא הבטיח לשמור על צנעת הפרט שלהם והמשפחה הסכימה לשתף פעולה.
צולמו 60 שעות, מתוכם נבחרה שעה אחת לסרט "החיים על פי אווה".
היה תסריט כללי, לא מדויק עד לרמת סצנות. הר-גיל רצה לתעד את מציאות חיי משפחת משען החל מהקימה בבוקר ועד לסוף היום; לשם כך היה מגיעה השקם בבוקר ומחליט במקום אל מי להצטרף באותו יום: אל נאווה, אל שרי או אל אווה. היה לו חשוב מכל שהמשפחה תתנהג באופן טבעי; לקח יומיים להרגיל אותם להתעלם מן המצלמה ומיתר חברי הצוות (במאי ומקליט) ולא להתייחס אליהם וגם להרגיל את הצוות לא לענות להם.
בנוסף כך הוא נתן מצלמה לאווה, שהיא תלמידה במגמת קולנוע, כדי שתתעד בעצמה חלקים מחייה.
המסרים שהר-גיל ביקש להעביר:
לא להרים ידיים – גם אם אין קיצורי דרך בחייה של משפחת משען, למרות שבכיתות של שרי ואווה יש ילדים שבעבורם קיצורי דרך הם עניין שבשגרה.
לא לוותר על החלום – חלום על טיול לחוץ לארץ, על לימודי נהיגה. לא להשלים עם "אין" לא לוותר על לימודים בבית ספר בצפון תל אביב, או לוותר ללמוד במגמה פחות מעניינת כדי שיהיה יותר קל להתמודד.
עיקר המסר עובר דרך אווה אבל סיפורה של נאווה לא פחות מופלא. נאווה עובדת מבוקר עד לילה ומקדישה את כל שעותיה הפנויות לילדיה; היא לא ישנה הרבה. למרות קשיי חייה יש לנאווה אופטימיות בסיסית מדהימה; היא מצליחה תמיד לראות את החלק המלא של הכוס – עוד מסר שעבר בסרט..
זו משפחה "עשירה", מסבירה נאווה לילדיה, כך היא רואה את מצבם. החום, האהבה, הקשר והאינטימיות שיש במשפחה הזו לא בהכרח קיימים בכל משפחה, בין אם הם מבוססים ובין אם הם עניים.
מסר נוסף קשור בכך שהמדינה ומערכת החינוך לא עושים מספיק כדי להעניק שוויון הזדמנויות לילדים מכל השכבות החברתיות. כך למשל אווה רוצה לעבור את בחינת הבגרות במתמטיקה; המורה למתמטיקה לא מצליח להכשיר אותה לכך; כדי להצליח נאווה זקוקה לעזרה נוספת; היא צריכה לצאת לעבוד כדי לממן מורה פרטי ואז היא עייפה ולא מסוגלת ללמוד – נוצר מעגל שמעמיד חומה בינה לבין החלום שלה, לא משום שאווה לא מוכשרת אלא משום שמדינה, חוק חינוך חובה לא מספקים את צרכיה.
מסר נוסף נוגע לתקשורת. במידה רבה הסרט הולך נגד הזרם התקשורתי בו קולה של משפחת משען ומשפחות במצבה לא נשמע. אם הם היו במצבים אקוטיים כמו התאבדות או היו סובלים מרעב ומחלות, או לחלופין לו הם היו מיליונרים, היו מרבים לראיין אותם בתקשורת. מכיוון שמשפחת משען לא ממש בתחתית הסולם – הם לא מושפלים, המקרר שלהם לא ריק – איש לא מתעניין בהם, לא כתבים, לא שרים ולא חברי כנסת.
קשר עם המשפחה
הר-גיל בקשר קבוע עם המשפחה. אווה נכשלה במבחן הבגרות במתמטיקה, ומקווה לגשת למבחן חוזר. בעקבות הסרט היא קיבלה פניות רבות מאנשים שביקשו לעזור לה בלימודי מתמטיקה לבגרות.
איציק, אחיה, ממשיך לשרת בצבא. הוא משרת בשטחים עם כל המשתמע מכך. שרי עברה מהחטיבה לתיכון והיא מסתדרת שם.
נאווה מקווה לקבל השנה קביעות בעבודת הבוקר שלה.
למרות העוני, זהו סרט על עושר רוחני. למרות הנטישה של האב, זהו סרט על משפחה מלוכדת ואוהבת. למרות הכאב, זהו סרט מלא שמחת-חיים והומור. למרות הקושי, זהו סרט אופטימי, מלא תקווה ואמונה שניתן לצאת ממעגל העוני.
תסריט ובימוי: פרופ' אמיר הר- גיל
הפקה: פרו–ויד, חברה להפקת סרטים בע"מ
אורך: 65 דקות. ישראל, 2001
"אמיר היקר, ברצוני להודות לך על המפגש המעניין והחשוב שקיימת עם תלמידי שנה א'.בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב. הלימודים בבית הספר מציעים הזדמנויות לסטודנטים להיחשף לנושאים כמו עוני ולבחון את עמדותיהם ביחס לנושאים אלה ועוד, שהם בלב העשייה של מקצוע העבודה הסוציאלית ומאפשרת את גיבוש זהותם המקצועית. לחשיפה לסרטך "החיים עפ"י אווה" ולשיחה איתך לפני ואחרי הקרנת הסרט, יש חשיבות ותרומה ייחודיים שלא ניתן להשיגם בדרך אחרת, לבחינת השאלות הנ"ל. המפגש איתך חייב את הסטודנטים לעצור ולבדוק עם עצמם עמדות, תגובות רגשיות ודעות קדומות. לחלק גדול מהסטודנטים בתל אביב, בדומה לך לפני שהתחלת את העבודה על הסרט, לא הזדמן עדיין מפגש אמיתי עם עוני ועם אנשים החיים בעוני. בשבועות הקרובים כשיצאו לשדה, אין לי ספק שהמפגש איתך ועם הסרט ילווה אותם." (בתיה פנחסי, מנחה בחוג לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב)
"אמיר הר-גיל; ברצוני להגיב לצפייה של שכבת ט' בבית הספר באר טוביה "החיים על-פי אווה" בו צפינו זו השנה השנייה עם תלמידי כיתות ט'. זהו סרט רגיש מאד שמלווה בעניין רב. התלמידים התחברו לדמויות, ועולמם נפתח לחשיבותו של הסרט הדוקומנטרי. השיחות המשיכו גם לאחר הצפייה בכיתות החינוך והתלמידים שאלו שאלות רבות והתעניינו מאוד. המפגש עם אמיר הר-גיל הוסיף להעמקת חשיבות נושא האינטגרציה ולחשיפה לצפייה נכונה בסרטים מסוג זה. בית הספר ירחיב את פעילות הצפייה בסרטים דוקומנטריים לכל השכבות." (כוכי שלו, מרכזת החינוך החברתי, תיכון באר טוביה)
"ברצוננו להביע את תודתנו על שאפשרת לנו לחשוף בפני תלמידינו את הנושא הכאוב של עוני בישראל באופן כל כך אמיתי ומוחשי. הן הסרט המרגש "החיים עפ"י אווה" והן ההקדמה, בה חשפת בפני התלמידים את הדרך שהובילה אותך לבחירת המסר החברתי שבקשת להביע בסרטך, הותירה בנו המורים ובתלמידנו רושם עז, והיווה קרקע פורייה להמשך דיון מעמיק בכיתות בנושא תרומתו של הפרט לשיפור פניה ועתידה של החברה הישראלית ובנושאים חברתיים נוספים" (רכזת חברתית ומחנכות שכבת ט', קריית חינוך ע"ש יצחק רבין מזכרת בתיה)
"כאן בכפר הנוער "קדמה", במגמת קולנוע, אנחנו עושים סרטים. בדרך כלל אין בעיה של תכנים כי החיים מזמנים לנו תסריטים טובים… הקושי שלנו הוא בתהליך העשייה של הסרט, זה מתבטא בבחירה של הקטעים לעריכה, במקצועיות של הצילום ובכלל איך לגשת לעבודה. אנחנו נעזרים בצפייה בסרטים שנעשו בעבר. הסרט "החיים עפ"י אווה" בבימוי שלך מהווה דוגמה מצוינת לסוג הסרטים שאנחנו לומדים מהם. למשל, הקטעים שבהם אווה מספרת על עצמה תוך כדי שטיפת הרצפה, החיבור הזה הביא לנו רעיונות לשוטים לסרטים שלנו. על כך אנחנו מודים לך ושמחים שניתנה לנו האפשרות לשלוח לך מכתב תודה זה. נשמח לארח אותך כאן במגמה בכפר הנוער בכל עת." (בוגרי מגמת קולנוע ונעמי שוויצר, כפר הנוער "קדמה")